Day 1

Geplaatst op

Onlangs had ik het genoegen om bij de boeklancering”Customers the day after tomorrow” te zijn van Steven van Belleghem. Zoals de titel al doet vermoeden schrijft Steven in het boek hoe de relatie tussen klanten en bedrijven radicaal verandert vanwege de derde fase van digitalisering, Artificial Intelligence. Aan de hand van de filosofie van “Day 1” van Amazon nam Steven de aanwezigen mee naar de derde fase. “Day 1” is de filosofie dat de focus altijd op het resultaat moet staan en niet op het proces. Is dit laatste het geval dan is het “Day 2”, het begin van het einde van je onderneming. Ook de snelheid van beslissen moet hoog zijn omdat de wereld snel verandert. Als je niet snel de ontwikkelingen omarmt dan ben je aan het vechten tegen de toekomst.

Artificial Intelligence klopt aan de deur

Wat gaat AI brengen voor consumenten? Steven noemt er drie: serviceverlening sneller dan real-time, super gepersonaliseerd en gemak. Een voorbeeld, bij de Amerikaanse verzekeraar Lemonda sluit je binnen 90 seconden een opstalverzekering en binnen 3 minuten staat het geld op je rekening bij schade, sneller dan real-time dus. Als voorbeeld van gemak gaat Steven dieper in op Google Home en Amazon Echo. Een speaker in je huis die via je stem van alles regelt en bestuurt. Boodschappen nodig? Je roept het gewoon en het wordt bezorgd. Merken worden hiermee minder relevant. Je vertrouwt op Google of Amazon dat ze goede kwaliteit leveren. Niet voor niets heeft Amazon onlangs supermarkt Whole Foods overgenomen. Binnen één maand stond het het assortiment van Whole Foods bij Amazon online. En de koersen van andere supermarkten daalden dramatisch. Welke les kan getrokken worden. Consumenten vertrouwen de grote platforms, Google en Amazon, ga dus maar zo snel mogelijk met hen samenwerken. Het is nu Day 1.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *