Alles wat je aandacht geeft dat groeit

Geplaatst op

Ik werd gevraagd om mijn netwerk in te zetten voor een startup. Deze startup wilde de agrarische sector meer met de stad verbinden. Elk initiatief die een bijdrage kan leveren om deze kloof te slechten kan op mijn steun rekenen. Twee enthousiaste jongeren hadden diverse ideeën uitgewerkt om burgers meer te betrekken bij de productie van voedsel. Eén van deze ideeën was gebaseerd op hydroponics systemen met ‘eetbare snelgroeiers’. Deze wilde men leveren aan bedrijven om te plaatsen in werkomgevingen. De systemen moesten zo veel mogelijk geautomatiseerd zijn, resultaat gegarandeerd. Alleen door het halen van resultaat blijven mensen gemotiveerd, zo was de gedachte.
Er werd een supply-chain ingericht. Leveranciers van hydropnics systemen en plantmateriaal werden betrokken. Telers werd gevraagd om teeltrecepten op te stellen en koks voor kookrecepten. Het kon niet mislukken. Het was “telen voor dummies”. Klanten waren enthousiast en al snel ontwikkelde zich de business.

Je voelt de “maar” al aankomen. Ik ontving een e-mail van de twee “enthousiaste jongeren”. Ze gingen stoppen met het bedrijf. Bij het lezen van de e-mail moest ik denken aan de “AH moestuintjes”. De meeste mensen vinden het prachtig om eigen groenten te telen. Men begint enthousiast met de opkweek en al snel komt er een groen puntje boven de grond in het kweekpotje. Dan komt er een moment dat er “verpot” moet gaan worden. Dan haken de eerste mensen af. En die het wel doen, daarvan halen maar weinig succesvol de eindstreep. De meeste mensen vinden het uiteindelijk te veel gedoe. Telen van groenten vereist aandacht voor planten.

Zo ging het ook met het telen van groenten in werkomgeving. Men begon enthousiast maar al snel verwaterde de aandacht voor de planten. Ondanks alle automatisering, moet er toch af en toe gewas verzorgd worden of voeding bijgevuld of aangepast worden. Het resultaat laat zich raden. Al snel stonden de systemen werkloos in een hoekje als symbool uit vervlogen tijden.

Alles wat je aandacht geeft, dat groeit. Dat weten agrarische ondernemers als geen ander en het geldt voor veel zaken. Misschien dat deze innovatie er toe heeft geleid dat een aantal burgers meer respect hebben gekregen voor de agrarisch ondernemer. Daarmee heeft de innovatie wel één doelstelling bereikt. En voor agrarische ondernemers is deze zomer ook nog eens duidelijk geworden dat geschikt en beschikbaar gietwater een randvoorwaarde is. Anders is alle aandacht voor niets geweest.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *