Verdubbeling online bloemenverkoop

Op 16 juni 2020 gaven 7 groepen internationale studenten van de Hogeschool Leiden hun eindpresentaties over de sierteeltsector in het World Horti Center. Zij onderzochten welke trends het consumentengedrag in de verschillende Europese landen beïnvloeden bij de aankoop van bloemen. Aanleiding voor dit onderzoek was het uitbreken van de coronacrisis en de impact daarvan op de sierteeltsector.

Na het instorten van de sierteeltmarkt medio maart, vroeg menig kweker zich af hoe het nu verder moest. Eerst moest de “overlevingsstand” gevonden worden waarna men zich af vroeg welke gevolgen de coronacrisis voor de markt had. Sommige kwekers begonnen spontaan met een webshop en andere schroefden de productie terug voor zover dat mogelijk was. Er heerste grote onzekerheid en daarop besloten een aantal kwekers in overleg met Bisser Consult om studenten onderzoek te laten naar het consumentengedrag. Bisser Consult nam de begeleiding van de studenten namens de kwekers waar.

Alle groepen onderzochten de volgende trends: online aankopen, lokaal geproduceerd en duurzaam geproduceerd. Ze vergeleken de trends voor één van deze landen: Duitsland, België, Frankrijk, Polen, Noorwegen, Zwitserland en Italië, met de trends en ontwikkelingen in Nederland. Op basis van dit vergelijk werd een strategie per land gepresenteerd.

De winnende groep werd gekozen door drie aanwezige sierteeltondernemers en drie studiebegeleiders. Deze groep won blonk uit met actuele data en een compleet marketingplan voor Duitsland inclusief een social media campagne welke aansluit op de verwachting dat veel mensen de zomervakantie thuis gaan vieren.

De belangrijkste conclusie voor de Nederlandse markt was dat de online verkopen van bloemen in het begin van de coronacrisis een verdrievoudiging liet zien. Men verwacht dat twee/derde hiervan een blijvend karakter zal hebben. Dit komt dus neer op een verdubbeling van het aandeel online verkopen van bloemen ten opzichte van voor de coronacrisis. Deze conclusie werd getrokken na het analyseren van data verzameld door Google.

De bijeenkomst werd gesponsord door Rabobank Westland, Interpolis en Hogeschool Leiden en georganiseerd door Bisser Consult.

Een gedachte over “Verdubbeling online bloemenverkoop

  1. Interessant. Wil graag meer horen! Veel telers produceren monoculturen. Ook concurreren zij met hun eigen afzetkanalen zoals bv de bloemist.
    Benieuwd hoe dit in het verhaal zit. Lange termijn versus korte termijn?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *