Briljant idee! Of toch niet?

Geplaatst op

Om er achter te komen of jouw idee nu briljant is, is er een handige en snelle methode beschikbaar, het Javelin Experiment board. Onlangs mocht ik moderator zijn van een innovatiesessie van Rijk Zwaan in B-Amsterdam. Groepen gingen aan de slag met deze methode en kwamen tot verrassende inzichten.

Een andere omgeving inspireert

De “B-Campus” is de plek voor startups, inspiratie en innovatie en beslaat inmiddels zo’n 40.000 m2 verdeeld over drie gebouwen aan de rand van Amsterdam. De ideale plek om los van de dagelijkse sleur met elkaar over nieuwe product-marktcombinaties te brainstormen.

Methode van het Javelin board

Tijdens de innovatiesessie van Rijk Zwaan gaf een inleider per thema een doorkijkje naar de toekomst. Daarna gingen groepen aan de slag om een idee uit te werken volgens de methode van het Javelin board. De eerste stap hierin is, het kiezen van een klantsegment en het mogelijke probleem. Problemen werden geïnventariseerd vanuit eigen inzichten uit de dagelijkse praktijk.

De volgende stap is om veronderstellingen, op te stellen en een keuze te maken voor de veronderstelling waarvan je denkt dat deze het meest gewaagd is. Meestal is dit de veronderstelling waarvan je de minste informatie hebt en dus het minst zeker bent. Dat kan bijvoorbeeld zijn: “is men bereid te betalen voor…….?”

“Get out of the building”

Met de meest gewaagde veronderstelling gingen de groepen op pad om deze testen. In de methode “Get out of the building” stap genoemd. Wij bleven binnen het gebouw om willekeurige mensen te interviewen. Natuurlijk moesten zij representatief zijn voor het gekozen klantsegment, de consument. De gesprekken leverden verrassende inzichten op. Soms moest een veronderstelling worden bijgesteld om tot de juiste klant-probleem combinatie te komen. Soms kon deze aangescherpt worden. Na deze praktijk validatie werd er pas over oplossingen nagedacht.

Testen van het idee bij de klant wordt vaak vergeten

Deze methode lijkt logisch en dat is deze ook. Maar de praktijk is vaak anders. Regelmatig spreek ik mensen die werken aan een project waarbij er vooraf niets aan klanten is gevraagd. Als er al een marktonderzoek geweest is, dan ligt de focus niet op de klant-probleem combinatie. Met de “Get out of the building” stap wordt al in een vroeg stadium de geformuleerde combinatie getoetst zonder dat er veel tijd en geld verspild is. Misschien was dat, met de opgeleverde ideeën, het grootste inzicht van deze dag.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *